Czym są zaburzenia integracji sensorycznej ?


A co gdy integracja sensoryczna nie działa prawidłowo?


Nieprawidłowo przebiegający proces przetwarzania sensorycznego może doprowadzić do różnorodnych zaburzeń, których objawy utrudniają dziecku codzienne funkcjonowanie.

Zaburzenia SI to złożona dysfunkcja układu nerwowego, dysharmonizujaca i zaburzająca rozwój dzieci (również autystycznych, z afazją,  z mózgowym porażeniem dziecięcym, zespołem Downa, zaburzeniami genetycznymi, z ADHD, ze specyficznymi problemami w uczeniu się, z mutyzmem wybiórczym etc.) i dorosłych. 

U ludzi z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego dochodzi do nieprawidłowej interpretacji bodźców w związku z czym, prezentują oni nieadekwatne reakcje. Jedni mogą czuć się nadmiernie bombardowani, przytłoczeni czy przemęczeni ilością bodźców, inni będą poszukiwać intensywnych doznań sensorycznych, a jeszcze inni mogą zarówno unikać jak i poszukiwać konkretnych bodźców. 

Pojęcie „zaburzenie integracji sensorycznej” ma szeroki wymiar. Dlatego terapię każdego dziecka należy rozpocząć od wnikliwej, indywidualnej diagnozy przeprowadzanej na podstawie kwestionariuszy zaburzeń, obserwacji klinicznej oraz informacji wniesionych przez rodziców czy opiekunów dziecka.


Wyróżnia się kilka typów zaburzeń SI. Każdy z nich może powodować różnorodne, złożone zachowania. Poniżej wymieniam najczęściej obserwowane u dzieci objawy w podziale na trzy typy zaburzeń:


1.ZABURZENIA MODULACJI (regulacji intensywności wrażeń)


Nadwrażliwość/ nadreaktywność/ obronność sensoryczna


Nadwrażliwość sensoryczna manifestuje się w różny sposób, zależnie od cech osobowych i okoliczności. Ten typ zaburzeń ogranicza zdolność skutecznego reagowania na bodźce, zwłaszcza w sytuacjach nowych lub podczas przechodzenia między różnymi aktywnościami. Intensywność reakcji zależy od tego, czy osoba jest zaskoczona nieoczekiwanymi bodźcami czy też została wcześniej poinformowana o ich wystąpieniu. Wrażenia kumulują się, a siła reakcji może wynikać z ich nagromadzenia w trakcie wielu sytuacji i okoliczności w ciągu dnia. Osoby z nadreaktywnością sensoryczną często wykazują impulsywne zachowania, ale również unikowe. Reakcje emocjonalne związane z tym zaburzeniem manifestują się poprzez labilność, drażliwość, trudności w komunikacji społecznej i koncentracji.


Podwrażliwość/podreaktywność sensoryczna


Osoby z tym zaburzeniem sprawiają wrażenie jakby nie rejestrowały docierających do nich bodźców. To często skutkuje zachowaniami pasywnymi, apatią i ograniczeniami w nawiązywaniu kontaktów społecznych, niechęcią do eksploracji otoczenia. Podreaktywność sensoryczna najczęściej dotyczy systemu dotykowego i prorpioceptywnego (czucia głębokiego)  choć może oczywiście dotyczyć każdego innego zmysłu.

Poszukiwanie wrażeń sensorycznych


Dziecko poszukujące wrażeń sensorycznych często dąży do konkretnych doznań zmysłowych o dużej intensywności. Do zaburzeń poszukiwania wrażeń sensorycznych należą:


Dzieci poszukujące silnych wrażeń sensorycznych często bawią się w sposób, który może wydawać się niebezpieczny, zbyt impulsywny czy agresywny. Zwykle są nadruchliwe, więcej skaczą, zderzają się, przepychają, niektóre z nich obwąchują czy nawet liżą niejadalne przedmioty lub osoby. Jeżeli potrzeby sensoryczne tych dzieci nie mogą być zaspokojone występuje u nich często zachowanie impulsywne i agresywne, co z klei prowadzi do licznych konfliktów i zaburzeń komunikacji z innymi osobami. Zachowania związane z poszukiwaniem wrażeń sensorycznych niejednokrotnie współwystępują z nadwrażliwością sensoryczną jako mechanizm poprawy procesów samoregulacji układu nerwowego.




Posturalne

Przejawiają się trudnościami we właściwej stabilizacji ciała podczas ruchu lub spoczynku. Wiążą się ze słabą równowagą, nieprawidłowym  napięciem mięśniowym, nieadekwatną kontrolą ruchu i niewłaściwą pracą mięśni.

Właściwa kontrola posturalna stanowi bazę dla precyzyjnego ruchu głowy, oczu, języka czy kończyn, zapewnia możliwość właściwego przeciwstawiania się grawitacji podczas wielu aktywności ruchowych. Osoby z tym typem zaburzeń nie potrafią automatycznie dostosowywać postawy do wykonywanego zadania.

Najczęściej obserwowane u dzieci przejawy to:


Dyspraksja


Praksja jest to zdolność wykonywania ruchów celowych, czyli zamierzonych. 

Dyspraksja to zaburzenie, które ogranicza zdolność do  sprawnego wykonania zadania motorycznego, tworzenia pomysłów, planu działania. Dzieci z dyspraksją wydają się być niezgrabne i źle skoordynowane w dużej i małej motoryce oraz w funkcjach oralno-motorycznych. Ich ruchy ciała zdają się być czasem dziwaczne, mają słabsze zdolności do grania w piłkę, trudności w rozwoju umiejętności samoobsługowych, problemy w  samoorganizacji, również z planowaniem ruchu np. podczas prowadzenia jedzenia do ust, koordynacji żucia i przełykania. Niektóre dzieci są bardzo kreatywne głównie werbalnie określając, opisując różne działania ale w praktyce nie potrafią ich właściwe wykonać. Inne maskując swoje problemy przejmują pozę klasowego błazna. Jeszcze inne, przewidując porażki w jakichś aktywnościach unikają ich na wszelki wypadek. Dzieci z tym zaburzeniem często na skutek wielu niepowodzeń są sfrustrowane i mogą przejawiać tendencje do prób manipulacji otoczeniem.


Najczęściej występujące objawy dyspraksji u dzieci:



Osoby dotknięte tym rodzajem zaburzeń w procesach integracji sensorycznej mają trudności w właściwym rozpoznawaniu podobieństw i różnic między bodźcami sensorycznymi. Choć są w stanie zarejestrować te bodźce i dostosować intensywność reakcji do ich charakteru, nie są w stanie jednoznacznie określić, gdzie dokładnie jest dany bodziec, ani zidentyfikować jego właściwości czy też dostrzec różnic między bodźcami należącymi do tej samej modalności.