Czym jest terapia SI ?


CZYM JEST TERAPIA SI?

Terapia integracji sensorycznej polega na poprawie organizacji pracy mózgu poprzez ćwiczenia, w których dziecko doświadcza różnorodnych bodźców sensorycznych w trakcie ruchu. Unikalność terapii integracji sensorycznej polega na tym, że nie skupia się na nauce konkretnych umiejętności, takich jak liczenie, rozróżnianie dźwięków czy wykonywanie określonych zadań, np. jazda na rowerze czy zapinanie guzików. Zamiast tego terapia wzmacnia zdolności uczenia się mózgu, redukując zaburzenia jego funkcji i umożliwiając precyzyjne oraz szybkie przyswajanie wiedzy oraz rozwijanie zachowań dostosowanych do otoczenia. Terapia integracji sensorycznej nie eliminuje wszystkich problemów związanych z nauką i zachowaniem, ale skupia się na łagodzeniu lub eliminowaniu tych, które wynikają ze zidentyfikowanych w procesie diagnozy zaburzeń przetwarzania sensorycznego. Wymaga systematycznych i intensywnych oddziaływań zarówno na  specjalnie dostosowanej sali wyposażonej w specjalistyczny sprzęt jak i w domu według zaleconego programu.

Chociaż dzieci postrzegają terapię integracji sensorycznej jako fascynującą zabawę, terapeuci, zdając sobie sprawę z celów ćwiczeń, osiągają oczekiwane zmiany w zachowaniu dziecka. Można zatem określić terapię integracji sensorycznej jako formę "naukowej zabawy".


JAK PRZEBIEGA TERAPIA SI ?

Zajęcia, które na pierwszy rzut oka wydają się być radosną zabawą, jednocześnie pełnią dla dziecka rolę źródła zróżnicowanych bodźców dostosowanych do jego indywidualnych potrzeb. Przeprowadza je specjalista w pomieszczeniu wyposażonym w profesjonalny, wysokiej jakości sprzęt do terapii integracji sensorycznej. Te zajęcia opierają się na starannie dobranych stymulacjach zmysłów dziecka, pracy nad wygaszaniem przetrwałych odruchów niemowlęcych, normalizacji napięcia mięśniowego oraz rozwijaniu koordynacji. Dzięki temu możliwe jest poprawienie funkcjonowania dziecka w różnych obszarach, takich jak rozwój mowy, sprawność fizyczna (koordynacja), funkcjonowanie zmysłów oraz interakcje z rówieśnikami, koncentracja. Terapia nie tylko dostarcza dziecku doświadczeń poprawiających funkcjonowanie jego systemu nerwowego, lecz także wspiera budowanie poczucia sprawstwa i podnosi jego poczucie własnej wartości. 

choć ich częstotliwość powinna zależeć jednak od nasilenia objawów zaburzeń integracji sensorycznej, indywidualnych potrzeb dziecka i ustaleń terapeuty z rodzicami. Należy tez wziąć pod uwagę tryb życia dziecka i jego rodziny.


Przed rozpoczęciem terapii ważne jest przeprowadzenie diagnozy zaburzeń integracji sensorycznej w celu zidentyfikowania konkretnych nieprawidłowości w przetwarzaniu zmysłowym i wyznaczenia planu terapii (chyba, że dziecko posiada tego typu opinię, nie starszą niż 1 rok).