Jak przebiega diagnoza integracji sensorycznej w SensoryLab?


Jak przebiega diagnoza integracji sensorycznej w SensoryLab?

Diagnoza zaburzeń Integracji Sensorycznej jest kompleksowym procesem, który wymaga zaangażowania specjalisty wykorzystującego różnorodne metody badawcze. Składa się przeważnie z 3 spotkań.  

Poniżej przedstawiam bardziej szczegółowe informacje na temat poszczególnych składowych oceny rozwoju procesów przetwarzania sensorycznego.

Diagnoza dzieci w wieku  od 4,5 roku życia

I. Spotkanie z rodzicami/ opiekunami dziecka  (bez obecności dziecka) - ok. 60 minut


Diagnosta zbiera tzw. wywiad rozwojowy dziecka i informacje dotyczące zdrowia dziecka. Jeżeli dziecko posiada już opinię lub orzeczenie warto przynieść je na spotkanie.

Następnie diagnosta przeprowadza rozmowę z rodzicem dotyczącą aktualnego funkcjonowania dziecka, obserwowanych trudności zarówno w domu jak i w placówce do której dziecko uczęszcza.

Wypełnienie przez opiekunów arkusza wrażliwości sensorycznej.

Cenne diagnostycznie są również spostrzeżenia wychowawcy dotyczące obserwacji dziecka w żłobku/przedszkolu/szkole, przekazane w formie aktualnej opinii. Nie jest to jednak formalnie wymagane.


II. Spotkanie – badanie dziecka - ok. 120 minut


Badanie z wykorzystaniem standaryzowanych testów, Obserwacji Klinicznej i prób uzupełniających

Dziecko proszone jest wykonanie różnego rodzaju ćwiczeń i zadań ruchowych. Część z nich wykonuje na specjalistycznym sprzęcie. 

Ważne jest ubranie dziecka w strój zapewniający swobodę ruchową.  


III. Spotkanie  - obserwacja dziecka + omówienie diagnozy z rodzicem - ok. 60 minut


Część I Obserwacja reakcji dziecka na podawane bodźce sensoryczne.  Obserwacja swobodnych aktywności ruchowych. Analiza reakcji na nowe bodźce.

Część II Omówienie diagnozy z rodzicem/opiekunem + przekazanie zaleceń. 



Wstępna diagnoza  dla dzieci w wieku 2- 4,5 lat


I. Spotkanie z rodzicami/ opiekunami dziecka  (bez obecności dziecka)- 50 minut


Diagnosta zbiera tzw. wywiad rozwojowy dziecka i informacje dotyczące zdrowia dziecka. Jeżeli dziecko posiada już opinię lub orzeczenie warto przynieść je na spotkanie.

Następnie diagnosta przeprowadza rozmowę z rodzicem dotyczącą aktualnego funkcjonowania dziecka, obserwowanych trudności zarówno w domu jak i w placówce do której dziecko uczęszcza.

Wypełnienie przez opiekunów arkusza wrażliwości sensorycznej.


Cenne diagnostycznie są również spostrzeżenia wychowawcy dotyczące obserwacji dziecka w żłobku/przedszkolu/szkole, przekazane w formie aktualnej opinii. Nie jest to jednak formalnie wymagane.


II. Spotkanie z dzieckiem i omówienie z rodzicem/opiekunem – do 90 minut


Część I. Dziecko wykonuje proste ćwiczenia – próby uzupełniające Obserwację Kliniczną. Diagnosta bada dziecko i obserwuje reakcje dziecka na podawane bodźce sensoryczne i swobodną aktywność ruchową. Analiza reakcji na nowe bodźce.

Część II. Omówienie diagnozy z rodzicem/opiekunem + przekazanie zaleceń post-diagnostycznych 



Na prośbę rodzica może zostać wydana opinii w formie pisemnej zawierająca opis zaleceń ogólnych i szczegółowych dotyczący dalszych działań terapeutycznych. 

Koszt pisemnej opinii to 100 zł. 

Wynik diagnozy umożliwia zidentyfikowanie typu zaburzeń przetwarzania sensorycznego i ich nasilenia. Dla terapeuty SI stanowi podstawę do opracowania spersonalizowanego planu terapeutycznego i podjęcia odpowiednich działań z dzieckiem. 



Re-diagnoza

Ze względu na to, że proces integracji sensorycznej przebiega intensywnie w miarę rozwoju dziecka, po upływie 1,5 roku od poprzedniej diagnozy zaleca się wykonanie re-diagnozy, szczególnie jeżeli dziecko nie uczęszczało na terapię SI. 

Na pierwsze spotkanie w ramach re-diagnozy konieczne jest przyniesienie pisemnej opinii wydanej po ostatnim badaniu. 

Proces re-diagnozy przebiega następująco:

I. Spotkanie z rodzicem i z dzieckiem – łączny czas ok. 120 minut

Część 1. Rozmowa dotycząca aktualnego funkcjonowania dziecka - 30 minut

Część 2. Przeprowadzenie z dzieckiem wybranych prób Obserwacji Klinicznej i testów, prób uzupełniających i wybranych aktywności – 60 minut

Część 3.  Analiza aktualnych i archiwalnych wyników badania – 15 minut

Część 4. Omówienie wniosków i zaleceń – 15 minut


Gdy w czasie krótszym niż 18 miesięcy od diagnozy wystąpią niepokojące objawy u dziecka związane z integracją sensoryczną, a nie uczęszcza ono na terapię SI, zaleca się zgłoszenie na spotkanie konsultacyjne.