GDY OBSERWUJESZ U SWOJEGO DZIECKA, że :
ma trudności z koncentracją uwagi;
wierci się, przejawia ciągły niepokój ruchowy;
ma słabą równowagę: potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, często doświadcza urazów;
nabywanie nowych umiejętności ruchowych sprawia mu trudność np. jazda na rowerze, rzucanie i łapanie piłki, pływanie;
wiele czynności samoobsługowych wykonuje niezdarnie, powoli, z trudem i niechętnie;
ma trudności z samodzielnym myciem się, ubieraniem, zwłaszcza zapinaniem guzików i sznurowaniem butów;
podczas nauki łatwo się rozprasza;
szybko się pobudza i/lub długo się wycisza;
źle toleruje codzienne czynności pielęgnacyjne i higieniczne, takie jak: obcinanie włosów, paznokci mycie twarzy, zębów, smarowanie kremem, czesanie etc.,
podczas dłuższego siedzenia ma trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, kładzie się na stoliku itp.,
ma trudności z samodzielnym jedzeniem, piciem, żuciem i przełykaniem pokarmów;
szybko się nudzi, traci zainteresowanie np. zabawą,
łatwo wpada w złość, jest impulsywne,nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża;
porusza się zbyt szybko lub za wolno,
na schodach niepewnie stawia nogi, potyka się;
często wpada na meble, ściany, inne dzieci;
nieprawidłowo trzyma różne przedmioty codziennego użytku, np. nożyczki, sztućce czy przybory do pisania, a
co za tym idzie nieumiejętnie wycina i rysuje;
jest stale w ruchu: biega, podskakuje, często zmienia pozycję ciała, uwielbia ruch, poszukuje go;
przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża;
np. wejść na wysokie schody, na drabinkę, usiąść na wysokim stołku,
często myli kierunki: stronę prawą i lewą, w obrębie własnego ciała oraz w otaczającej przestrzeni,
podczas gier zespołowych zdarza się, że biegnie w innym kierunku niż jego drużyna, w inną stronę niż piłka, jest zdezorientowane;
ma słabe wyczucie odległości;
w wieku 5-6 lat nadal nie ma dominacji jednej ręki,
ma dłużej od rówieśników utrzymujące się trudności z czytaniem i pisaniem,
częściej niż inne dzieci w jego wieku myli, odwraca znaki graficzne, ma trudności w przepisywaniu, przerysowywaniu z tablicy;
sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy;
często jest niespokojne, drażliwe, płaczliwe;
ma kłopoty z zaśnięciem, łatwo się wybudza;
unika kręcenia lub huśtania albo wręcz przeciwnie nadmiernie długo kręci się i huśta bez uczucia dyskomfortu po zakończeniu tych aktywności;
jest wysoce prawdopodobne, że ma zaburzenia integracji sensorycznej i wymaga specjalistycznej pomocy.